Kehormatan Muslim

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

عَنِ ابْنِ عُمَر رَضِيَ الله عَنْهُمَا أَنَّ رَسُوْلَ الله صَلَّى الله عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَأَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ وَيُقِيمُوا الصَّلاَةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ فَإِذَا فَعَلُوا ذلِكَ عَصَمُوا مِنِّي دِمَاءَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ إِلاَّ بِحَقِّ الإِسْلاَمِ وَحِسَابُهُمْ عَلَى اللهِ تَعَالَى رَوَاهُ البُخَارِيُّ وَمُسْلِمٌ

Dari Ibnu Umar RA sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda : Aku diperintahkan untuk memerangi manusia sehingga mereka menyaksikan bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad itu adalah Rasulullah, mendirikan sembahyang dan menunaikan zakat. Apabila mereka melaksanakan semua itu, maka terselamatlah darah dan harta mereka daripada aku melainkan dengan hak Islam dan hisab mereka terserah kepada Allah SWT. (HR Bukhari No:25) Status: Hadis Sahih

Pengajaran:

1. Misi kedatangan Rasulullah SAW ialah menyebarkan risalah lslam sehingga tertegak aqidah lslam. Usaha dakwah perlu diteruskan oleh setiap Muslim kepada seluruh manusia.

2. Orang yang telah memeluk Islam dengan mengucap dua kalimah syahadah, menjadi kewajipan mereka untuk mendirikan solat dan mengeluarkan zakat serta beriltizam dengan hak dan tanggungjawab seorang Muslim.

3. lslam menjamin hak pemeliharaan dan perlindungan darah, harta dan maruah diri seorang muslim yang mengucap dua kalimah syahadah, mendirikan sembahyang lima waktu dan membayar zakat. Hak ini terus terjamin kecuali kalau dia mengabaikan hak-hak tuntutan lslam.

4. Pemerintah dibolehkan memerangi orang yang mengingkari solat serta enggan membayar zakat. Juga menghukum setiap Muslim yang melanggar hak-hak tuntutan Islam yang lain seperti berzina, mencuri dan sebagainya.

5. Allah yang melakukan perhitungan terhadap setiap hambanya. Sekiranya dia seorang mukmin yang benar dalam tunduk dan patuh serta taat perintah Allah, nescaya dia akan dimasukkan ke dalam syurga. Sekiranya dia seorang pendusta, maka dia akan berada di dalam neraka.

Leave a Reply