Tiga Golongan Mustajab Doa

PERKONGSIAN 1 HARI 1 HADIS

Tiga Golongan Mustajab Doa

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثُ دَعَوَاتٍ مُسْتَجَابَاتٌ لَا شَكَّ فِيهِنَّ دَعْوَةُ الْمَظْلُومِ وَدَعْوَةُ الْمُسَافِرِ وَدَعْوَةُ الْوَالِدِ عَلَى وَلَدِهِ

Dari Abu Hurairah ia berkata; Rasulullah SAW bersabda: “Ada tiga jenis doa yang akan dikabulkan yang tidak ada keraguan padanya; doa orang yang dizalimi, doa musafir, dan doa orang tua untuk anaknya.” (HR Tirmizi No: 1828) Status: Hasan

Pengajaran:

1. Muslim dituntut sentiasa berbuat baik dalam pergaulan dan perhubungan dengan anggota masyarakat termasuk kedua ibu bapa.

2. Elakkan hubungan yang buruk dengan orang lain hingga menjadi penyebab kita menzalimi orang lain.

3. Tiga golongan doanya mustajab di sisi Allah:

a. Doa dari orang yang dizalimi
b. Doa orang yang sedang bermusafir
c. Doa dua ibu bapa kepada anak

4. Pastikan kita tidak melakukan sesuatu yang buruk dengan menzalimi orang lain sehingga menjadi penyebab mereka berdoa yang buruk untuk kita.

Bagi yang bermusafir, ambillah kesempatan waktu doa mustajab dengan perbanyakkan berdoa untuk diri dan orang lain. Bagi ibu bapa, ambillah kesempatan perbanyakkan doa yang baik untuk anak-anak. Kata-kata yang buruk kepada anak juga boleh menjadi doa buat mereka dan ia perlu dielakkan.

Leave a Reply